søndag den 19. januar 2014

Materialer til Malerier!

Pensler og spartler.

Jeg vil skrive lidt om hvilke pensler og andre materialer jeg bruger til mine akrylmalerier. Jeg bruger både pensler og spartler når jeg maler, til tider også ting som svampe, klude og andre lignende ting.
På billedet ses pensler (godt brugte..) fra søstrene grene. Det er såkaldte "kattetunge" pensler. Det betyder ganske enkelt, at de er let rundede i kanten og ellers flade. - Ja tunge formede. Søstrene grenes er ganske udemærkede. Ikke specielt holdbare, jeg slider dem hurtigt op, men til gengæld er de meget billige, de taber ikke hår (hvilket er MEGET vigtigt) og de er gode så længe det varer. Det er nok heller ikke alle der er så hårde ved deres pensler, det afhænger også meget af teknik. Formen, det at de runder i kanten, gør at de heller ikke trækker en hård kant på lærredet og er derfor gode til alt det grundlæggende arbejde - baggrunde og større overflader.
På dette billede er det flade pensler. De er af rimelig kvalitet og er derfor også en tand dyrere end søstrene grenes. De flade pensler bruger jeg en anelse mindre end "kattetungerne", men de er f.eks. gode til de steder hvor der gerne må være en let markeret kant, og andre ting. Jeg bruger dem som sagt ikke helt så tit, men andre kan sikkert fortælle at de foretrækker dem flade. Smag og behag. :-)
Stride svinehårspensler er altid gode at have. For mig er de gode til det grove arbejde, hvis jeg skal lave en struktur af en art, græs eller løv på træer. De holder til det, hvis de er gode. Jeg kan ikke rigtigt anbefale et mærke - søstrene grene har igen nogle der er ok og der er en del kinesiske mærker der er ok.
Dette er en forholdsvis dyr pensel. Den er dog fantastisk til baggrunde og større overflader og i modsætning til søstrene grenes, er den meget holdbar og den er en fornøjelse at male med. Men det er ikke en pensel man lige smutter ud og køber 10 - 20 stykker af.
Så er der de små pensler. Fuldstændig uundværlige hvis man skal lave detaljer. De kan trække en linje op, så den står helt klar. En pensel i str.1 er god at have, jeg har en "kattetunge" og en flad. Det er dog de helt små man ikke kan undvære - str. 0 - 2/0 og ned til der nærmest ikke er mere end et hår. Panduro hobby har nogle (de blå på billedet) som er helt fine.
Spartler er også uundværlige for mig. På billedet er vist to, det er de to jeg bruger mest. De er af mærket "talens". Jeg vil i hvert fald anbefale en stor, uden skarpe kanter og en lille evt. med lidt kant. Hvordan de bruges er svært at beskrive her, men de giver som oftest et lidt grovere billede - og de kan være gode til kanter.
Det var lidt omkring pensler og spartler. Jeg har skrevet hvad jeg godt kan lide at bruge, men det er altid en smagssag og jeg har prøvet mig en del frem. Hvis der er nogle spørgsmål er I velkommen til at skrive til mig. Jeg er altid frisk på en snak om det jeg nørder mest med! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar