lørdag den 15. februar 2014

Akrylmaling.

Mærker og farver.

Jeg vil skrive lidt om valg af akrylmaling, farver og mærker. Det vil handle om mine erfaringer og hvad jeg foretrækker at arbejde med.

Når man taler kvalitet og akrylmaling, er der enten studio kvalitet eller kunstner kvalitet. Studio lidt "dårligere" end kunstner. Eller, ja, det er vel hvad man gør det til. Jeg vil dog sige at der ikke er nogen tvivl om kvalitetsforskel når man sammenligner med de mærker du kan købe billigt i forskellige forretninger. Hvor søstrene grene har nogle udmærkede lærreder, er deres maling af rimelig lav kvalitet. Det er så fortyndet at man skal bruge dobbelt så meget af det, end hvis du brugte en anden og bedre kvalitet, og farverne er ikke nær så klare og mættede (hvis man kan sige det sådan.).  Det samme gælder for det du kan købe i netto, fakta og andre lignende steder. 

Det første mærke jeg vil nævne er "Amsterdam", som er høj studio kvalitet. Dette mærke er jeg stor fan af. Det er tyk konsistens og drøjt i brug - og derfor nemt at arbejde med. Prisen er rimelig, især hvis du køber det på nettet og i den store 500ml tube, der får du mest for pengene. Men så skal du selvfølgelig være rimelig sikker på at du kan bruge så meget. Et godt sted på nettet er Kunstkompagniet, der fører mærket og de har ofte tilbud og kampagner, hvor der er mange penge at spare. Køber du mærket i specialbutikker betaler du en del mere, men det kan selvfølgelig være meget godt til en start.



 
På det øverste billede ses den absolut vigtigste farve af dem alle. - og noget du vil bruge MEGET af. Hvid. Du skal dog være opmærksom når du køber hvid maling, da der er forskellige slags. De to mest almindelige er Zink hvid og Titanium hvid. Zink hvid er også kaldet mixingwhite og det siger næsten sig selv hvad det bruges til. Zink hvid er til at blande i andre farver, det resultere i en lysere farve, men samme nuance. Blander du titanium hvid sammen med en anden farver, ændre den sig lidt. Titanium hvid er dog den jeg bruger mest. Den har en mere klar farve og egner sig derfor bedst. Titanium hvid er den man skal gå efter, da det er den du kan bruge til mest. Jeg har en Zink hvid, men har kun brugt den en enkelt gang. 

Titanium Buff Light er en creme agtig farve, som jeg ligeledes synes er uundværlig. Det er ikke alle steder hvor en helt skarp hvid er bedst. Denne farve er mere blød og er god til at lysne dog uden at det bliver for skarpt. - Ja, bedre kan jeg vist ikke beskrive det. 

En gul, blå og rød - primærfarverne - er også et must. 

Jeg køber de fleste farver i mærket Amsterdam, jeg synes som sagt det er en rigtig god kvalitet og lige så vigtigt - for mig - er det ikke alt for dyrt. Der er dog nogle farver hvor jeg går efter andre mærker, fordi jeg synes de er bedre der. F.eks. farven "payens gray", en fantastisk og igen fuldstændig uundværlig farve, er meget forskellig fra mærke til mærke. Og så må man jo prøve sig frem og finde favoritten. Jeg var så heldig at jeg havde en underviser på aftenskole, der anbefalede den i mærket "Pebeo", og det er jeg glad for. Den har lige den rigtige blanding af blå og grå. Perfekt til aftenhimlen, efterårshimlen, skygger osv. Ligesom buff light i hvid, er denne farve en blødere udgave af sort. Med det mener jeg, at den med fordel kan bruges, hvor man ellers ville tænke at bruge sort. Det gør at det som med den hvide ikke er så kontrastfuldt, men mere en flydende let overgang. Den erstatter selvfølgelig ikke sort helt, men er god at supplere med. 


Mærket pebeo fås blandt andet i Panduro hobby.

Det mærke jeg ville købe noget mere af, hvis jeg havde råd, er "Golden" i heavy body udgaven. Den er af kunstner kvalitet og er virkelig god. - Men også ret dyr. Jeg har dog et par tuber af den og jeg er især vild med den lilla farve fra dette mærke. Den er virkelig fængslende og dyb.


Amsterdam har, udover studio serien, også en "expert" serie. I denne serie bruger jeg farven "rå umbra". De har simpelthen ikke farven i den alm. serie. Endnu en farve jeg mener man skal have. Det er en dyb brun farve. Jeg bruger den til blandt andet skygger, jord, hud og meget mere. Som en del af en helhed.


Af andre mærker der er af ok kvalitet kan nævnes ""Galleria" og "Maimeri"



Jeg vil stoppe min gennemgang her, jeg kunne blive ved. Spørg gerne hvis der er noget der ikke giver mening og muligvis vil jeg uddybe dette indlæg på et senere tidspunkt. Jeg elsker at nørde i farvevalg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar